Efter operation

Information, råd och rekommendationer för dig som genomgått en operation.

Hem » Efter operation

Mat konsumtion

• Ät ingen mat eller dryck under de första 3 timmarna. Undvik att skölja munnen eftersom att det kan orsaka blödning. Det går att dricka små klunkar vatten efter operationen.
  • Efter 3 timmar kan man börja äta kall och flytande mat som soppa, mjölk, yoghurt och mosad frukt. Ät lättuggad mat de första dagarna då det hjälper implantaten att läka.

Vård

• Skölj munnen med Paroex eller Flux Pro (antibakteriellt ämne) 2-3 gånger dagligen under 2 veckor.
  • Viktigt att hålla munnen ren. Borsta tänderna som vanligt men undvik operationsområdet i 2 veckor, tills stygnen blir borttagna av tandsköterskan.
  • Undvik nikotin, kaffe, svart te, idrott samt andra fysiska aktiviteter första dygnet efter operationen.

Rekommendationer

• Rekommenderas att ta Alvedon och Ipren tillsammans 3-4 gånger dagligen under de första 3 dagarna efter operationen.
  • Vid större kirurgi ingrepp rekommenderas att använda ispåse (5 minuter på varje kind).
  • Håll huvudet högt under dagen och helst under natten. Ligg inte på den sida där tandimplantaten installerats.
  • Kör inte bil under de första timmarna efter operationen. Din körförmåga kan vara nedsatt på grund av lugnande medel eller mediciner. Fråga tandläkaren för mer information.

Komplikationer

• Undvik rökning i 2 veckor annars läker inte såret bra. Risken för komplikationer ökar dessutom.
  • Kontakta kliniken vid följande komplikationer: infektion, kraftiga svullnader, feber eller blödning.

När bör du kontakta din tandläkare?

• När du förlorar din temporära tand eller läkskruv som täcker implantatet.
  • Du saknar fortfarande känsel i området runt tandimplantaten 12 timmar efter operationen.
  • Du känner smärta eller svullnad runt tandimplantatet flera dagar efter operationen.
  • När blödandet inte slutar.

Övrig information

• Vid behov ordineras antibiotika av tandläkaren, ofta ges bara 2 st före operation. Suturer tas bort ca. 2veckor efter operationen.

BOKA UNDERSÖKNING

Sida publicerad:   2022-03-16
Senast uppdaterad:  2022-03-16
Granskad av:   Bita Amirkia – Leg. Tandläkare & VD

Har du några synpunkter till sidans innehåll? Maila till oss här

Behöver du tandvård?

Om du söker professionell tandvård i Kista har du kommit rätt. Vår tandklinik i Kista har ett team av erfarna tandläkare som erbjuder ett brett utbud av tandvårdstjänster, från grundläggande tandvård till mer avancerade behandlingar. Vi strävar efter att erbjuda högkvalitativ tandvård i en avslappnad och vänlig miljö, och vi ser alltid till att du känner dig bekväm och väl omhändertagen under din tid hos oss.

BOKA TID